<p>I de siste årene er det kommet til mye ny kunnskap om autismespekterforstyrrelser, som også har ført til endringer i diagnosekategoriene. Samtidig har det vært en betydelig økning i antallet mennesker i denne gruppen. De språklig høytfungerende utgjør to tredjedeler av dem som har autismespekterforstyrrelse. De trenger tilrettelagte undervisningstilbud og andre tiltak som bygger på det man vet om deres særtrekk og vansker, sterke og svake sider, og den variasjonen som finnes innenfor denne gruppen. </p><p>Prinsippene og eksemplene i boka er redskaper som kan hjelpe fagfolk med å bygge opp skole- og arbeidsmiljøer for språklig høytfungerende barn og voksne med autismespekterforstyrrelse, som fremmer læring, sosialt samspill og deltakelse, og hjelper dem å mestre de utfordringene, problemene og belastningene de møter.</p><p>Boka er en revidering og oppdatering av <i>Barn og ungdommer med Asperger-syndrom: Prinsipper for undervisning og tilrettelegging av skoletilbudet</i>, og er skrevet av ledende fagpersoner innenfor dette feltet.</p>
<p>Det omfatter arbeid med barn og ungdommer og deres familier, vurdering av opplæringsbehov og systemrettet arbeid i barnehager og skoler, for å forebygge vansker og vanskeligheter og påvirke situasjoner der problemer kan oppstå.</p><p>Målet for pedagogisk-psykologisk arbeid er å støtte barns og ungdommers læring i bred forstand. Det bidrar til at miljøet og undervisningen blir lagt til rette slik at barn får utfordringer de kan mestre ut fra sin utvikling og sine læringsmessige forutsetninger. Arbeidet omfatter utredning, planlegging og oppfølging av tiltak for enkeltbarn og veiledning og rådgivning til foreldre og barn og til barnehager og skoler. I praksis foreligger det ofte flere tiltaksmuligheter, og målet blir å finne fram til de tiltakene som til sammen gir det beste og mest helhetlige tilbudet. Denne boken gir hjelp på veien.</p><p>Boken gir bred og oppdatert fagkunnskap på feltet og avspeiler virkeligheten til barn, ungdommer og deres familier og til fagfolkene i barnehager, skoler og hjelpeapparat. </p> <iframe width="560" height="384" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/36974903" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>
<p>Dette er en revidert utgave av boken fra 1992. Det har skjedd mye på habiliteringsfeltet siden førsteutgaven kom ut. Hele boken er derfor skrevet på nytt. Den inneholder flere nye kapitler og har bidrag fra mange nye forfattere.<br> Målet med habiliteringsarbeid er å støtte og fremme sosial deltakelse, livskvalitet og en positiv utvikling på alle livsområder hos barn, ungdommer og voksne med tidlig ervervede og medfødte funksjonshemninger. Det krever en bred tverrfaglig tilnærming, og boken inneholder derfor bidrag fra mange ulike faggrupper.<br> Samarbeidet med familien står sentralt i moderne habiliteringsarbeid, og erfaringene til mennesker som vokser opp med habiliteringsarbeid og deres familier, har også sin plass i boken.<br> <em>Habilitering</em> retter seg mot studenter og fagpersoner fra et bredt spekter av helsefaglige, pedagogiske og sosialfaglige fagområder som arbeider for mennesker med funksjonshemning, og den vil være nyttig for mennesker med funksjonshemning og deres familier som ønsker bedre innsikt i grunnlaget for habiliteringsarbeid.</p>
<p>Gjennom å relatere utviklingen hos barn og ungdommer med Asperger-syndrom til ulike former for typisk og atypisk utvikling gir boken leseren en innsikt i prosessene som kan ligge til grunn for dette syndromet, som man ikke får i den øvrige faglitteraturen på dette området..</p><p>Dette er andre bok i en serie om Asperger-syndrom. Den er selvstendig, men utdyper begrunnelsene for prinsippene i den første og praktisk orienterte boken – <i>Barn og ungdommer med Asperger-syndrom: Prinsipper for undervisning og tilrettelegging av skoletilbudet</i> (Gyldendal Akademisk, 2006).</p><p>Boken har et vidt spenn i form og innhold. Den drøfter klassiske og moderne teorier om ords bruk, referanse og mening, grunnleggende kognitive funksjoner som oppmerksomhet, hukommelse og begrepsdannelse, narrativer og individets forståelse av seg selv og andre, stress og psykiske vansker. Dette er kunnskapsområder som er viktige for å forstå de vanskelighetene mennesker med Asperger-syndrom møter intellektuelt, emosjonelt og sosialt.</p>
<p>Boken drøfter forhold som er av betydning ved valg av kommunikasjonssystem, og gjør rede for de viktigste prinsippene i utredning og opplæring av mennesker som trenger en alternativ kommunikasjonsform. Dette er en totalt revidert utgave av "Språk og funksjonshemning.</p>
<p>Boka går gjennom de første fasene i barns språk, fra den førspråklige kommunikasjonen, gjennom ettordsytringene og de første setningene, og fram til en mer fullstendig mestring av språket og dets betydning for tilegnelsen av lesing og skriving. Språktilegnelsen settes inn i en sosial sammenheng. </p>