<p>Den er basert på flere tiår med forskning og inneholder praktiske eksempler som gjør den relevant for både praktikere, studenter og forskere innenfor fagfeltene sikkerhet og ledelse. </p> <ul> <li>Er disiplin og strenge rutiner den beste måten å bygge sikkerhet i organisasjoner på?</li> <li>Skal man kaste reglene over bord når krisen oppstår?</li> <li>Har ledelse egentlig noen betydning for sikkerheten?</li> <li>Kan store endringsprosesser være farlige for sikkerheten?</li> <li>Hvordan sikrer man seg autonome arbeidstakere, som kan ta de riktige avgjørelsene i pressede situasjoner?</li> <li>Hvordan går man frem for å bygge selvstendige og sikre team?</li> </ul> <p>Dette er noen av spørsmålene som ligger til grunn for denne boken. I <em>Sikkerhet og ledelse</em> tar vi utgangspunkt i at nåværende og fremtidige norske ledere trenger økt kompetanse om sikkerhet. Samtidig må sikkerhetsfaget ta inn over seg at sikkerhet handler om mer enn teknologi, rutiner og styringssystemer – det handler også om ledelse. Vi har utfordret ledelsesforskere og sikkerhetsforskere til å se med nye øyne på eget fagfelt, og med et sideblikk til skjæringspunktet mellom sikkerhet og ledelse.</p> <p><iframe frameborder="0" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/54685293" style="width:560px; height:417px;"></iframe></p>
<p>Denne boken beskriver hvordan sikkerheten i næringen har sammenheng med utviklingen i konkurranseforhold, internasjonalisering, sjømannskap og andre rammebetingelser, og hvordan sikkerheten kan styrkes i næringen gjennom blant annet teknologi, trening og kultur. De 17 forfatterne representerer et bredt utvalg av fagområder knyttet til maritim sikkerhet. </p><p>Tematisk er boken delt i tre: Del 1 beskriver historiske trekk med betydning for sjøfolks arbeidssituasjon og sikkerhet. Del 2 fokuserer på sjømannskap og rammebetingelser, mens del 3 handler om hvordan maritim sikkerhet kan forbedres.</p><p>Boken vil være særlig relevant for praktikere i næringen og studenter innen maritim sikkerhet. </p> <iframe width="560" height="408" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/38010509" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>