<p>I de siste årene er det kommet til mye ny kunnskap om autismespekterforstyrrelser, som også har ført til endringer i diagnosekategoriene. Samtidig har det vært en betydelig økning i antallet mennesker i denne gruppen. De språklig høytfungerende utgjør to tredjedeler av dem som har autismespekterforstyrrelse. De trenger tilrettelagte undervisningstilbud og andre tiltak som bygger på det man vet om deres særtrekk og vansker, sterke og svake sider, og den variasjonen som finnes innenfor denne gruppen. </p><p>Prinsippene og eksemplene i boka er redskaper som kan hjelpe fagfolk med å bygge opp skole- og arbeidsmiljøer for språklig høytfungerende barn og voksne med autismespekterforstyrrelse, som fremmer læring, sosialt samspill og deltakelse, og hjelper dem å mestre de utfordringene, problemene og belastningene de møter.</p><p>Boka er en revidering og oppdatering av <i>Barn og ungdommer med Asperger-syndrom: Prinsipper for undervisning og tilrettelegging av skoletilbudet</i>, og er skrevet av ledende fagpersoner innenfor dette feltet.</p>
<p>Selv om store individuelle forskjeller preger gruppen, redegjør forfatterne for typiske utfordringer som flere vil kjenne igjen: Stress, sansevarhet og formsvingninger. Forfatterne gir konkret kunnskap om hvordan en kan tilrettelegge og hjelpe, og eksempler på tiltak som beskrives er:</p><p>- Tiltak for mestring av stress</p><p>- Språk- og kommunikasjonsopplæring</p><p>- Læring av sosiale ferdigheter</p><p>- Strukturering og planlegging</p><p>Boken retter seg mot fagfolk i kommunale tjenester og i spesialisthelsetjenesten og nærpersoner som lærere, barnehagelærere og foreldre. </p> <iframe width="560" height="384" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/36974598" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>
I løpet av førskolealderen utvikler barn seg mer enn de gjør i andre tilsvarende tidsperioder.De går fra å være verbalt språkløse til avanserte språkbrukere. De etablerer et stadig mer stabilt atferds- og reaksjonsmønster, og de tilegner seg mer kunnskap om hvordan mennesker reagerer og oppfører seg i ulike situasjoner. Etter hvert som barna blir eldre, orienterer de seg stadig mer mot sine jevnaldrende og etablerer nære sosiale relasjoner.Sosial utvikling i førskolealderen belyser hvordan sosiale ferdigheter og sosial forståelse utspiller seg i barnehagen gjennom vennskap, kommunikasjon, konflikter, trøst og omsorg. Boka viser hvordan voksnes atferd påvirker samspillet mellom barn, og hvordan de voksne kan legge til rette for læring og trivsel i barnehagen. Forfatterne tar utgangspunkt i observerte fenomen fra barnehagen, og belyser disse gjennom relevant litteratur.Boka er bygget opp i to deler. Del 1 tar for seg utvikling av barns forståelse av seg selv og andre, og hvordan dette viser seg i forståelse av konvensjoner og moral. Del 2 av boka ser på hvordan barnas samspill og samhandling forandres gjennom førskolealderen. I denne delen belyses vennskap, konflikter og hvordan barn henvender seg til jevnaldrende og voksne. Til slutt oppsummerer forfatterne den voksnes rolle i den sosiale utviklingen som foregår i førskolealderen.Forord og innhold