<p>Men ofte viser det seg at prosjektene ikke innfrir forventningene til dem og at forskningskunnskapen ikke brukes i skolen. Det er med andre ord et gap mellom praksis og forskning. Økt bruk av forskningskunnskap i skolen forutsetter at den oppleves som forståelig og relevant av skolens praktikere, og det kan forhåpentligvis dette heftet gjøre noe med. Her beskrives en del praksisrelevante forskningstemaer i skoleverdenen, og hvordan skoler og lærere med fordel kan bidra, men også ta i bruk forskningskunnskap i arbeidet sitt. Et annet hovedtema er hvilke forhold som hemmer eller fremmer mobilisering av kunnskap i skolen.</p><p>Heftet er en del av <a href="https://www.gyldendal.no/faglitteratur/pedagogikk-og-laererutdanning/pedagogikk/dette-vet-vi-om-skolen-samlepakke-2/p-831403-no/" target="_self">Dette vet vi om : samlepakke 2</a></p>
<p>Denne boka er en oppdatert versjon av standardverket som gjennom to ti-år har vært flittig brukt for å introdusere det spesialpedagogiske fagfeltet for studenter og lærere. Mens spesialundervisningens organisering, omfang og resultater stadig debatteres, har behovet for spesialpedagogisk erfarings- og forskningskunnskap bare økt. Det er glidende overganger mellom spesialundervisning, tilpasset opplæring og ordinær undervisning og i dagens skole trengs kunnskap og kompetanse på alle de tre fagområdene.</p><p>Boka gi en innføring i fagområdets utvikling og status, men også en oppdatert innføring i de vanligste former for lærevansker og funksjonshemninger.</p><p>Spesialpedagogikk har fremdeles en foregangsfunksjon i skolen gjennom å ta inkludering, differensiering og individualisering på alvor. Samtidig trenger elever med spesialpedagogiske behov det samme som alle andre elever; et trygt læringsmiljø og god undervisning.</p><iframe style="width:560px; height:419px;" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/52640153" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>
null
null
Dette er boken for deg som ønsker å stimulere sosiale og emosjonelle kompetanser blant elevene dine. Boken gir en praktisk innføring i ROBUST, et forskningsbasert undervisningsopplegg som består av 25 timer. Temaene som tas opp er sosiale relasjoner, oppmerksomhetstrening, problemløsing, følelser og lærende tankesett. Bokens innledende kapittel gir en forståelse av hva sosiale og emosjonelle kompetanser er, hvorfor de er viktige, og hvordan disse kompetansene kan kobles til læreplanverket. Deretter følger fem kapitler som presenterer hvert sitt tema sammen med et tilhørende undervisningsopplegg. Du får også tilgang til digitale ressurser for å gjennomføre undervisningen.