<p>Dette er de grunnleggende temaene for denne boka om tilpasset opplæring og inkluderende pedagogiske støttesystemer. Ut fra en tredeling av elevgruppen drøfter og viser Nordahl og Overland hvordan opplæring kan tilrettelegges for alle elever i skolen.</p> <p>Her presenteres et forskningsbasert system som har bedre sannsynlighet for å sikre elevenes læring enn det tradisjonelle spesialpedagogiske systemet som har vært brukt i skolen siden 1975. Forfatterne hevder at alle lærere trenger støtte fra kolleger i arbeidet, og slik støtte er spesielt viktig for lærere som prøver å forbedre læringsresultatene til elever som har mangelfullt læringsutbytte.</p> <p>I boka drøftes det hvordan interne og eksterne pedagogiske støttesystemer i skolen kan bistå lærere slik at opplæringen blir best mulig tilpasset den enkelte elevs forutsetninger og muligheter. Videre legges det et sterkt fokus på at det er elevenes læring som er det inkluderende pedagogiske støttesystemet sin hensikt.</p> <p>Målgruppen for boken er for studenter i ulike lærerutdanningstilbud, og ikke minst aktive lærere og skoleledere som har behov for å videreutvikle den pedagogiske praksisen i skolen.</p> <div style="height:0; padding-top:max(60%,326px); position:relative; width:100%"><iframe src="https://e.issuu.com/embed.html?d=issuu_4744bc9a583e8d&hideIssuuLogo=true&u=gyldendalnorskforlag" style="position:absolute;border:none;width:100%;height:100%;left:0;right:0;top:0;bottom:0;"></iframe></div>
<p>Nordahl og Overland presenterer i denne boka forskning om hva som har positiv læringseffekt, og drøfter ulike perspektiver på læringsproblemer. For å komme frem til effektive tiltak overfor elever som strever med å nå skolens læringsmål, argumenterer de for en systemteoretisk tilnærming til problemet.</p><p>Forfatterne drøfter hvordan PP-tjenesten sammen med skolen og innenfor rammene av ordinær opplæring kan bidra til å forbedre opplæringen av elever som ikke har forsvarlig utbytte av den ordinære opplæringen. De skisserer videre hva som bør være innholdet i en individuell opplæringsplan og i årsrapporten, og viser hvordan den individuelle opplæringsplanen kan bli et aktivt pedagogisk verktøy for læreren.</p>
Opplæringsloven gir kontaktlæreren en rekke oppgaver. Dersom du er kontaktlærer, skal du blant annet gjennomføre foreldresamtaler og foreldremøter. Du skal ha faste samtaler med eleven om hans og hennes skolefaglige utvikling, og gjennomføre underveisvurdering og sluttvurdering. I de fleste tilfeller er det du som skal vurdere hvorvidt en elev trenger spesialundervisning, og utarbeide elevens individuelle opplæringsplan. I tillegg er du sannsynligvis opptatt av å holde et øye med elevenes trivsel og de sosiale forholdene på skolen og i klassen. Og dette er bare noen av oppgavene! Bøkene som inngår i pakken: Elevsamtalen, læringsdialog og vurdering På samme lag Tilpasset opplæring og individuelle opplæringsplaner Læring og trivsel i en helsefremmende skole Inkluderende læringsmiljø