<p>Dersom foreldrene og de ansatte har en god kontakt og et godt samarbeid, vil barnet lettere finne seg til rette og trives i barnehagen. Det er barnehagens ansatte som har ansvaret for å ta initiativ til og aktivt invitere alle foreldre inn i et positivt samarbeidsforhold. Denne boka har til hensikt å støtte denne viktige oppgaven. </p><p>Heftet er en del av <a href="https://www.gyldendal.no/faglitteratur/pedagogikk-og-laererutdanning/barnehagelaererutdanning/dette-vet-vi-om-barnehagen-samlepakke-1/p-831404-no/" target="_self">Dette vet vi om barnehagen : samlepakke 1</a></p><iframe allowfullscreen="true" allow="fullscreen" style="border:none;width:100%;height:500px;" src="//e.issuu.com/embed.html?d=issuu_2763a94f69ec7e&hideIssuuLogo=true&u=gyldendalnorskforlag"></iframe>
<p>Dette er de grunnleggende temaene for denne boka om tilpasset opplæring og inkluderende pedagogiske støttesystemer. Ut fra en tredeling av elevgruppen drøfter og viser Nordahl og Overland hvordan opplæring kan tilrettelegges for alle elever i skolen.</p> <p>Her presenteres et forskningsbasert system som har bedre sannsynlighet for å sikre elevenes læring enn det tradisjonelle spesialpedagogiske systemet som har vært brukt i skolen siden 1975. Forfatterne hevder at alle lærere trenger støtte fra kolleger i arbeidet, og slik støtte er spesielt viktig for lærere som prøver å forbedre læringsresultatene til elever som har mangelfullt læringsutbytte.</p> <p>I boka drøftes det hvordan interne og eksterne pedagogiske støttesystemer i skolen kan bistå lærere slik at opplæringen blir best mulig tilpasset den enkelte elevs forutsetninger og muligheter. Videre legges det et sterkt fokus på at det er elevenes læring som er det inkluderende pedagogiske støttesystemet sin hensikt.</p> <p>Målgruppen for boken er for studenter i ulike lærerutdanningstilbud, og ikke minst aktive lærere og skoleledere som har behov for å videreutvikle den pedagogiske praksisen i skolen.</p> <div style="height:0; padding-top:max(60%,326px); position:relative; width:100%"><iframe src="https://e.issuu.com/embed.html?d=issuu_4744bc9a583e8d&hideIssuuLogo=true&u=gyldendalnorskforlag" style="position:absolute;border:none;width:100%;height:100%;left:0;right:0;top:0;bottom:0;"></iframe></div>
<p>Vi har med et fundamentalt didaktisk og klasseledelsesmessig begrep å gjøre, og viten om den nyere forskningen kan hjelpe oss med å presisere og integrere tilbakemelding i læreprosessene og i undervisningen. Bokens forfattere undersøker hvordan tilbakemelding kan få tilstrekkelig høy kvalitet, så den blir lærings- og utviklingsfremmende for elevene. De presenterer viten om tilbakemelding i forskjellige undervisningssituasjoner og konstellasjoner av aktører, herunder tilbakemelding fra lærer til elev, fra elev til lærer, mellom elever og elevens tilbakemelding til seg selv.</p><p><i>Denne tittelen selges kun enkeltvis.</i></p>
<p>Denne arbeidsformen er viktig i for å øke alle elevers trivsel og læring i skolen. Dette heftet presenterer forskning på området med fokus på å tydeliggjøre, hva profesjonelle læringsfelleskap er, hvorfor det er en god måte å arbeide på, og hvordan man kan gjøre det i praksis, slik at man utnytter potensialet i denne samarbeidsformen best mulig. </p> <p>Heftet er en del av <a href="https://www.gyldendal.no/faglitteratur/pedagogikk-og-laererutdanning/pedagogikk/dette-vet-vi-om-skolen-samlepakke-1/p-831400-no/" target="_self">Dette vet vi om : samlepakke 1</a></p>
<p>Det er situasjoner der personalet skal gjennomføre en bestemt praktisk oppgave, men hvor det også er rom for kontakt og samspill mellom barn og voksne, og barna i mellom. Disse situasjonene er voksenstyrte og personalet har store muligheter for å påvirke hva som skjer. De kan støtte opp under barnas emosjonelle, sosiale og språklige utvikling, samt læring, hvis de har fokus på kommunikasjon og samspill i tillegg til det rent praktiske.</p><p>Det hender at samspillskvaliteten i rutinesituasjonene ikke er så god som man skulle ønske, og det kan derfor være en ide å rette større oppmerksomhet mot disse situasjonene. Gode rutinesituasjoner vil gi barna positive erfaringer og mestringsopplevelser mange ganger hver dag. Dette heftet presenterer teori om relasjoner og samspill, forskning på rutinesituasjoner og forslag til hvordan utviklingsfremmende samspill kan prege de ulike rutinesituasjonene. Den er ment som en inspirasjon til å reflektere over hvordan rutinesituasjonene er organisert og hvorvidt samspillskvaliteten fungerer godt nok, eller om den kan forbedres. </p><p>Heftet er en del av <a href="https://www.gyldendal.no/faglitteratur/pedagogikk-og-laererutdanning/barnehagelaererutdanning/dette-vet-vi-om-barnehagen-samlepakke-2/p-831405-no/" target="_self">Dette vet vi om barnehagen : samlepakke 2</a></p>
<p>En relativt stor andel elever med ikke-vestlig bakgrunn opplever utfordringer i skolen når det gjelder læring, trivsel og tilhørighet. En utbredt tilnærming til denne problematikken er å peke ut individer eller grupper av elever som årsaken til disse utfordringene.</p><p>Heftet er med andre ord en invitasjon til å se på sine egne forståelser og egne former for samspill med denne gruppen barn og unge, for å se om det er noen knapper man kan skru på hos seg selv, og som man kanskje ikke en gang var klar over at man hadde, og på den måten endre på selve samspillet.</p><p><i>Denne tittelen selges kun enkeltvis.</i></p><iframe style="width:560px; height:280px;" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/64449783" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>
<p>Heftet tar utgangspunkt i forskjellige teoretiske innfallsvinkler og forståelser av barns lek og eksperimenterende virksomhet, hvor lekens særpreg, form og lærings-, utviklings- og dannelsesdimensjoner belyses. I tillegg beskrives potensialet i det pedagogiske miljøet, samt i den voksnes deltakelse som med leker.</p><p><i>Denne tittelen selges kun enkeltvis.</i></p>
<p>All læring, og ikke minst språktilegnelse, avhenger av gode, trygge relasjoner mellom voksne og barn. I denne boken presenteres forskningsbasert kunnskap om det som støtter og fremmer barns språktilegnelse i barnehagen. Barn i barnehagen kan ha svært ulike erfaringer med språk, og behovet for språklig støtte og stimulering varierer. Bokens tema dreier seg altså om spørsmålet: Hvordan stimuleres språktilegnelsen hos barn?</p><p>Heftet er en del av <a href="https://www.gyldendal.no/faglitteratur/pedagogikk-og-laererutdanning/barnehagelaererutdanning/dette-vet-vi-om-barnehagen-samlepakke-2/p-831405-no/" target="_self">Dette vet vi om barnehagen : samlepakke 2</a></p>
Nå kan du kjøpe alle titlene i serien, i to pakker, til svært fordelaktig pris. Dette vet vi om ... Skolen er en serie som tar opp aktuelle problemstillinger som skoler støter på i arbeidet med å utvikle gode læringsmiljøer for elevene. Heftene er forskningsbaserte og viser til tiltak som har dokumentert effekt skrevet av de fremste skandinaviske forskere innenfor hvert område et viktig verktøy for alle lærere og skoleledere Serien selges i to samlepakker. Pakke 1 inneholder de 10 første heftene. Under kan du lese mer om hvert enkelt hefte. Anerkjennelse, ros og regler i klasserommet 2012 Klasseledelse 2012 Motivasjon og mestring 2012 Pedagogisk analyse 2012 Skoleledelse 2012 Utviklingsarbeid og endringsprosesser 2012 Vurderingspraksis 2012 Å skape gode relasjoner i skolen 2012 Inkludering 2014 Bruk av kartleggingsresultater i skolen 2016 Seriens redaktører er Thomas Nordahl (Senter for praksisrettet utdanningsforskning, Høgskolen i Hedmark) og Ole Hansen (Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet).
Nå kan du kjøpe alle titlene i serien, i to pakker, til svært fordelaktig pris.Dette vet vi om ... Skolen er en serie som tar opp aktuelle problemstillinger som skoler støter på i arbeidet med å utvikle gode læringsmiljøer for elevene.Heftene er forskningsbaserte og viser til tiltak som har dokumentert effekt skrevet av de fremste skandinaviske forskere innenfor hvert område et viktig verktøy for alle lærere og skoleledereSerien selges i to samlepakker.Pakke 2 inneholder de seinere utgivelsene i serien. Under kan du lese mer om det enkelte heftet. Motivasjon, tro på seg selv og ros 2016Forskningsinformert læringsledelse 2016Spørsmål og interaksjon i klasserommet 2017Diagnoser og læring 2017Profesjonelle læringsfellesskap 2018Tilbakemelding 2018Barn, unge og etnisitet i skolen 2018Anvendelse av forskningskunnskap 2018Ulikhet, fattigdom og sosiale problemer 2019Seriens redaktører er Thomas Nordahl (Senter for praksisrettet utdanningsforskning, Høgskolen i Hedmark) og Ole Hansen (Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet).