<p>Personorientert kommunikasjon innebærer å lytte aktivt og forstå hva den andre personlig opplever som viktigst for egen del. Det kan være noe ganske annet enn man forestiller seg.</p> <p>Forfatterne tar utgangspunkt i dialoger og fortellinger fra praksis, og belyser et bredt spekter av kommunikasjonsferdigheter, fra aktiv lytting til motiverende veiledning og samarbeid i team. Hvordan skape en god relasjon og stimulere mestring? Hvordan skape tillit, styrke brukermedvirkning og legge til rette for samvalg? Hvordan skape en kultur for samarbeid og pasientsikkerhet?</p> <p>Boken har egne kapitler om etisk refleksjon og kommunikasjon med barn og med eldre. I tillegg gis grunnleggende innføring i kommunikasjons- og relasjonsteorier.</p> <p>"Grundig om kommunikasjon og sykepleie". Les <a href="http://tidsskriftet.no/2018/02/anmeldelser/grundig-om-kommunikasjon-og-sykepleie" target="_blank">anmeldelse i Tidsskriftet for Den norske legeforening her.</a></p> <p><strong>Se innholdsfortegnelse: </strong></p> <p><iframe frameborder="0" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/50539526" style="width:525px; height:381px;"></iframe></p>
Hjelpende kommunikasjon er en kunst, men * hvordan kan vi som hjelpere utvikle vår evne til å kommunisere bedre?* hva innebærer det å informere godt?* hvordan kan god kommunikasjon fungere som hjelp til å sikre kvalitet og redusere stress?* hva er forholdet mellom etikk og kommunikasjon i relasjoner?* hvilke mestringsoppgaver står pasient, pårørende og vi som hjelpere overfor?* hvordan kommuniserer vi godt med barn, unge og eldre?Dette er noen av mange temaer som drøftes i Kommunikasjon i relasjoner.Boken gir en grunnleggende innføring i kommunikasjon i sykepleie og andre helsefag, og i denne reviderte utgaven er det blant annet tatt inn kapitler om psykologiske relasjonsteorier, kommunikasjon med barn og eldre, og forandringsveiledning og samarbeid i grupper. I tillegg inneholder de øvrige kapitlene mye nytt stoff, og er tildels omstrukturert.
<p>Forfatterne tar utgangspunkt i dialoger og fortellinger fra praksis; fra sosialkontoret, omsorgsboligen, barnevernkontoret, hjemmebesøk, terapitimen og ungdomshjemmet. Ved hjelp av praksiseksempler behandles en rekke kommunikasjonsferdigheter som gode hjelpere bør beherske og som kan gjøre det lettere å mestre de mange ulike situasjonene som oppstår i hverdagen.</p> <p><iframe src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/68732844" style="border:none;width:100%;height:500px;"></iframe></p>