<p>Hva med å ta med dette perspektivet inn i klasserommet? I klasserommet har vi mulighet til å la elevene få bruke fantasien og utforske litteraturen, hver for seg og i fellesskap. Elever liker å snakke sammen, og elever liker å snakke om det de har lest. Gjennom strukturerte litterære samtaler kan de dele opplevelsene sine av tekstene og sammen utforske både tekstene og verden.</p> <p>Ønsket om å forstå bedre hvordan utveksling av ideer og utforsking av tekster kan foregå mellom elever i grunnskolen, førte til et treårig forsknings- og utviklingsprosjekt om litterære samtaler. Prosjektet omfattet 150 elever og 7 lærere på ungdomstrinn og mellomtrinn i årene 2015 til 2018. Det er denne forskningen som danner grunnlaget for boken. Boken er aktuell for studenter og forskere innenfor lærer- og lektorutdanningene, og for lærere i grunnskolen.</p>
I samtalene reflekterer studentene over litteraturundervisningens rolle i deres egen skolegang, studier og framtidige yrkesliv som lærere. Det overliggende perspektivet er dialog, og samtalene gir innsikt i hvordan dialogisk litteraturundervisning kan utvikle studentenes evne til å forstå og formidle litteratur på en utforskende og åpen måte. Forfatterne undersøker hvordan erfaringene fra lærerutdanningen kan få betydning for litteraturundervisning i skolen, og boken er derfor relevant for lærerstudenter, lærere og andre som er opptatt av litteraturens plass i skolehverdagen. Gjennom analysen av studentenes samtaler løftes utfordringer og muligheter ved dialogisk undervisning fram – innsikter som kan styrke litteraturundervisningen på alle trinn.