<p><span style="color:black">Som den voksne i ungdomsskolen har du flere store og krevende oppgaver. Du skal se ungdommene innenfra og styrke deres evne til å ta medansvar, ved siden av alt du skal lære dem. Det er enklere å få til dette når du klarer den vanskelige kunsten å se deg selv via ungdommens blikk. </span></p> <p><span style="color:black">I denne boka kombineres psykologisk kunnskap med praksisnære eksempler fra klasserommet og skolegården. Du får hjelp og verktøy til å skape trygghet som stimulerer læring og utvikling. I tillegg får du innsikt i hvordan måten voksne møter og forstår ungdom på, bidrar til å åpne eller stenge deres muligheter i livet. </span></p> <p>Dette er den siste boka i en «trilogi» der målet nettopp er å bringe psykologisk kunnskap og forståelse tydeligere inn i barnehagen og skolen. Første bok i triologien, <em>Se barnet innenfra </em>(2013), handler om hvordan jobbe med tilknytning i barnehagen. <em>Se eleven innenfra</em> (2016), som er andre bok, handler om relasjonsarbeid og mentalisering på barnetrinnet. I denne siste boka er det altså ungdommen som er tema. Boka henvender seg til lærere og andre voksne i ungdomsskolen og er også relevant for videregående skole.</p> <p>Se også <a href="https://eur02.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fwww.gyldendal.no%2Ffaglitteratur%2Fpsykologi%2Fgenerell%2Fse-eleven-innenfra%2Fp-10020166-no%2F&data=05%7C01%7CAnne.Greftegreff%40gyldendal.no%7Ce7bb9bf7b83849dec20408dbe1f17d9d%7Ceabfa100f9b34265bed72a818cf990fe%7C0%7C0%7C638352199802807660%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJWIjoiMC4wLjAwMDAiLCJQIjoiV2luMzIiLCJBTiI6Ik1haWwiLCJXVCI6Mn0%3D%7C3000%7C%7C%7C&sdata=kueGDn%2FkIGTodc2NabaLnrn49v1%2BcYrBJok2jdz8Wm4%3D&reserved=0" style="color:#0563c1; text-decoration:underline">Se eleven innenfra | Gyldendal</a></p> <p> </p>
<p>Slik starter forfatterne denne boken, som henvender seg til deg som er lærerstudent eller har vært lærer en stund. Med utgangspunkt i kunnskap fra tilknytningspsykologi viser de hvordan du kan styrke egen mentaliseringsevne og utvikle trygge relasjoner til elevene dine ved hjelp av modellen Trygghetssirkelen (Circle of Security). Modellen bidrar til å bevisstgjøre oss om hva barn trenger for å falle til ro og føle seg trygge. Da har de også gode forutsetninger for å lære.</p> <p>Hvordan kan du som lærer forstå elevers atferd, som utagering, uro eller sjenanse? Denne boken presenterer kunnskap som hjelper deg å forstå hva barns atferd skyldes, og til å se eleven innenfra.</p> <p>Se også <a href="https://www.gyldendal.no/faglitteratur/psykologi/generell/se-ungdommen-innenfra/p-10038161-no/">Se ungdommen innenfra</a></p> <p> <iframe frameborder="0" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/51839804" style="width:100%; height:405px;"></iframe></p>
Når ungdom har havnet i én eller flere grøfter, blir det ordentlig vanskelig for de voksne også. Vi kan lett havne i grøfter selv og sammen med ungdommen grave oss ned i ødeleggende mønstre, ned i «foreldregrøfta». Det er fort gjort å kjenne seg maktesløs, fortvilet og alene. Vi henvender oss i hovedsak til foreldre i denne boka, men også til familiemedlemmer, lærere, fritidskontakter, helsesøstre, trenere og andre som ser at ungdom er i ferd med å falle ut av det normale livet. Boka handler om betydningen av å få andre voksne med på laget – hvordan menneskene og system et rundt kan mobiliseres – slik at familien får støtte, og står mindre alene. Målet er å bidra med forståelse og verktøy som kan hjelpe voksne og ungdom tilbake på sporet. Boka gir også innsikt i ulike foreldrestiler, hvordan foreldregrøftene kan unngås, og hvordan jobbe seg opp når man først har havnet uti. Boka bygger på tilknytningspsykologi, systemtenkning og familieterapi. «Opp avforeldregrøfta» gir kunnskap, praktisk veiledning og håp.