<p><span style="color:#2f5597">Gjennom et 10 år langt forskningsprosjekt har forfatterne fulgt åtte ungdommer, og observert det komplekse samspillet mellom skolen som arena for opplæring, og det livet som ungdommene ellers lever. Formålet med boka er å bidra med kunnskap om konteksten som rammer inn unges valg og vurderinger gjennom yrkesopplæringen. </span> </p> <p><span style="color:#2f5597"></span><span style="color:#2f5597">Målgruppen for boka er lærerstudenter i yrkesfag, lærere som tar videreutdanning, lærere som underviser i videregående opplæring, samt lærerutdannere og forskere.</span> </p>
<p>Innovasjon har gått fra å være et spesialisert faguttrykk til å få stor utbredelse på mange samfunnsområder i løpet av få år. Innovasjon handler ikke lenger bare om teknologi, økonomi og næringsliv, men henges nå som adjektiv på mange andre aktiviteter og forhold.</p> <p>Også innen offentlig sektor og i helsevesenet har innovasjonsbegrepet gjort sin entré. Gjennom medarbeiderdrevet innovasjon blir medarbeideren ekspert, kunnskapsressurs og selve kilden til et systematisk innovasjonsarbeid.</p> <p>Boka er velegnet som lærebok for studenter på flere nivåer – bachelor, master og videreutdanning. Den vil også være nyttig lesestoff for ledere og andre som er opptatt av innovasjon og livslang læring i arbeidslivet.</p> <p>Innholdsfortegnelse:</p> <p><iframe src="//e.issuu.com/embed.html?d=issuu_0e3099ac0a61ea&u=gyldendalnorskforlag" style="border:none;width:100%;height:500px;"></iframe></p>
<p>Forfatterne retter oppmerksomheten mot opplæring i dagens samfunn. Boka er forskningsbasert, og forfatterne viser hvordan innsikt om læring inngår som et grunnlag i planlegging og gjennomføring av undervisning. Oppbyggingen av boka bidrar til at leseren utvikler kunnskap om hvordan didaktikken kan bli praktisk anvendbar i utforming av opplæring. Dette dreier seg også om å analysere og reflektere over undervisning og læring for å utvikle praksis. </p> <p>I denne fjerde utgaven av Didaktisk arbeid er alle kapitler revidert og oppdatert i tråd med gjeldende utdanningspolitiske føringer og nyere forskning og teoriutvikling.</p> <div style="height:0; padding-top:max(60%,326px); position:relative; width:100%"><iframe src="https://e.issuu.com/embed.html?d=issuufil&hideIssuuLogo=true&u=gyldendalnorskforlag" style="position:absolute;border:none;width:100%;height:100%;left:0;right:0;top:0;bottom:0;"></iframe></div>
<p>Boka henvender seg til fagfolk på alle nivåer i utdanningssystemet, som for eksempel yrkesfaglærere, lærerstudenter, lærere og forskere på høgskole og universitetsnivå.</p> <p>De ulike kapitlene belyser blant annet mangfoldet i elevgruppen som søker seg til yrkesfagene, samhandling mellom lærere og elever, utvikling av læringsmiljø og utforming av undervisningsopplegg basert på yrkesdidaktiske prinsipper. De fleste kapitlene omhandler skoledelen av fag- og yrkesopplæringen der lærere planlegger, gjennomfører og vurderer læring og undervisning.</p> <p>Boka er en fagfellevurdert vitenskapelig antologi.</p> <p><iframe src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/68554326" style="border:none;width:100%;height:500px;"></iframe></p>
Denne boka gir en innføring i didaktisk teori og praksis og er et redskap for å utvikle seg som lærerForfatterne retter oppmerksomheten mot opplæring i dagens samfunn. Boka er forskningsbasert, og forfatterne er opptatt av å vise hvordan innsikt om læring inngår som et grunnlag i planlegging og gjennomføring av undervisning. Oppbyggingen av boka bidrar til at leseren utvikler kunnskap om hvordan didaktikken kan bli praktisk anvendbar i utforming av opplæring. Dette dreier seg også om å analysere og reflektere over undervisning og læring for å utvikle praksis.I denne tredje utgaven av Didaktisk arbeid er alle kapitler revidert og oppdatert i henhold til ny forskning. Et nytt kapittel, klasseledelse og læringsmiljø, inngår også i den nye utgaven.."Dette er et meget godt gjennomført arbeid. Boka er fornyende innen læreboksjangeren i og med at den bygger på faktiske og personlige gjennomprøvde undervisningsopplegg. Eksemplene i boka matcher meget godt teoristoffet. Didaktikkfeltet har lenge savnet en slik grunnbok i undervisningen, og her gir forfatterne et godt svar på behovet. Det er en lærebok med liv i!" (Tom Tiller om 2. utgaven.)
<p>Boka består av kapitler som belyser ulike sider av det didaktiske arbeidet i den mangfoldige fellesskolen. Kapitlene er skrevet av ulike forfattere som har særlig kompetanse innenfor det tema som kapitlet omhandler.</p><p>Første del av boka omhandler elevmangfoldet som lærere møter i skolen.</p><p>Andre del belyser ulike sider ved planlegging og gjennomføring av undervisning for elever på barnetrinnet. </p><p><i>Didaktisk praksis 1. – 7. trinn</i> bygger på boka <a href="http://www.gyldendal.no/Faglitteratur/Pedagogikk/Fagdidaktikk/Didaktisk-arbeid" target="_self"><i>Didaktisk arbeid</i></a> (Lyngsnes & Rismark, 2014), som gir en innføring i didaktisk teori og praksis, men den kan også leses uavhengig av <a href="http://www.gyldendal.no/Faglitteratur/Pedagogikk/Fagdidaktikk/Didaktisk-arbeid" target="_self"><i>Didaktisk arbeid</i></a>.</p><iframe style="width:560px; height:433px;" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/49269058" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe><p> Anmeldelser:</p><p><a href="https://www.utdanningsnytt.no/omtaler1/2017/november/mangfoldet-i-fellesskolen/" target="_self">Utdanning.no 30.11.2017</a></p><p><a href="https://www.utdanningsnytt.no/omtaler1/2017/november/mangfoldet-i-fellesskolen/" target="_self">Utdanning.no 30.11.2017</a></p>
<p>Boka består av kapitler som belyser ulike sider av det didaktiske arbeidet i fellesskolen. Den omhandler elevmangfoldet som lærere møter i skolen og belyser ulike sider ved planlegging og gjennomføring av undervisning for elever på 5.- 10. trinn.</p><p>Kapitlene er skrevet av ulike forfattere som har særlig kompetanse innenfor det tema som kapitlet omhandler. </p><p><i>Didaktisk praksis 5. - 10. trinn</i> bygger på boka <a href="http://www.gyldendal.no/Faglitteratur/Pedagogikk/Fagdidaktikk/Didaktisk-arbeid" target="_self"><i>Didaktisk arbeid</i></a> (Lyngsnes & Rismark, 2014), som gir en innføring i didaktisk teori og praksis, men den kan også leses uavhengig av <i><a href="http://www.gyldendal.no/Faglitteratur/Pedagogikk/Fagdidaktikk/Didaktisk-arbeid" target="_self">Didaktisk arbeid</a>.</i></p><iframe style="width:560px; height:390px;" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/49268565" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>
Denne boka gir en innføring i didaktisk teori og praksis og er et redskap for å utvikle seg som lærer.Forfatterne retter oppmerksomheten mot opplæring i dagens samfunn. Boka er forskningsbasert, og forfatterne er opptatt av å vise hvordan innsikt om læring inngår som et grunnlag i planlegging og gjennomføring av undervisning. Oppbyggingen av boka bidrar til at leseren utvikler kunnskap om hvordan didaktikken kan bli praktisk anvendbar i utforming av opplæring. Dette dreier seg også om å analysere og reflektere over undervisning og læring for å utvikle praksis.I denne tredje utgaven av Didaktisk arbeid er alle kapitler revidert og oppdatert i henhold til ny forskning. Et nytt kapittel, klasseledelse og læringsmiljø, inngår også i den nye utgaven."Dette er et meget godt gjennomført arbeid. Boka er fornyende innen læreboksjangeren i og med at den bygger på faktiske og personlige gjennomprøvde undervisningsopplegg. Eksemplene i boka matcher meget godt teoristoffet. Didaktikkfeltet har lenge savnet en slik grunnbok i undervisningen, og her gir forfatterne et godt svar på behovet. Det er en lærebok med liv i!" (Tom Tiller om 2. utgaven.)
null