<p>Mentalisering er et relasjonelt fenomen – det foregår i våre relasjoner. Vi mentaliserer når vi er sammen med andre mennesker og prøver å forstå deres beveggrunner, og vi gjør det ofte uten å tenke over det.</p> <p><em>Kort og godt om mentalisering </em>handler om hva mentalisering er, hvordan det utvikles, og hva som skjer når vår mentalisering svikter. Du kan også lese om hvordan du kan styrke din mentalisering – enten ved egen hjelp eller gjennom mentaliseringsbasert terapi.</p> <p>Boken henvender seg til alle som er interessert i å vite mer om mentalisering, inkludert fagfolk, personer som kjemper med hyppig mentaliseringssvikt, og deres pårørende.</p>
<p>Boka tar utgangspunkt i rammeverket for personsentrert praksis, en innovativ teoretisk modell som er fundert på mer enn 20 års forskning og praksis. </p> <p>Personsentrerte tilnærminger er dynamiske og komplekse, og boka understreker hvor viktig det er med et felles språk og en felles forståelse av personsentrert praksis i alle deler av helsetjenesten – fra sykehus og helse- og omsorgstilbud til tjenester innen psykisk helse og rehabilitering. Denne praktiske og innsiktsfulle boka: </p> <ul> <li> <p>gir en engasjerende og pedagogisk gjennomgang av personsentreringens viktigste prinsipper og praksiser i en multiprofesjonell og tverrfaglig kontekst </p></li> <li> <p>beskriver pasientcaser og eksempler på personsentrert praksis fra hele verden </p></li> <li> <p>inneholder aktiviteter som bidrar til å utvikle en personsentrert tilnærming i arbeidet </p></li> <li> <p>drøfter fremtidsutsiktene for personsentrert tilrettelegging, læring og praksis </p></li> <li> <p>gir veiledning i helhetlige tilnærminger til utviklingen av personsentrerte, meningsfulle relasjoner til andre </p></li> </ul> <p>Boka er en uunnværlig ressurs for sykepleierstudenter, sykepleiere og andre helseprofesjoner og et viktig referanseverk for lærere, veiledere og helsearbeidere. </p>
null
null
null
<p>Denne tredje utgaven er oppdatert og delvis omskrevet, og nye kapitler om coaching, kommunikasjon og problemløsning er kommet til.</p> <p>Du får konkret hjelp til å:</p> <ul> <li>Styrke barnets empati, emosjonelle og sosiale ferdigheter</li> <li>Lære barnet problemløsning</li> <li>Sette gode grenser</li> <li>Møte vanlige utfordringer som leggerutiner, konflikter og skjermbruk</li> </ul> <p><em>De utrolige årene</em> bygger på mer enn 30 års forskning og erfaring fra praksis med familier og foreldreveiledning.</p> <p>Boka er skrevet til deg som er forelder og som ønsker informasjon og kunnskap om hvordan du kan gi barnet ditt god utviklingsstøtte og sette grenser på en trygg og positiv måte. Den inngår også som kurslitteratur for gruppeledere i De Utrolige Årenes (DUÅ) ulike foreldreprogrammer 0–12 år.</p> <p><iframe src="//e.issuu.com/embed.html?d=issuu_e41a5b41286b0b&hideIssuuLogo=true&u=gyldendalnorskforlag" style="border:none;width:100%;height:500px;"></iframe></p>
<p>Før 2004 ble ordet <em>omdømme</em> knapt nevnt i norske medier. I årene etter har omdømmebegrepet blitt noe som påvirker alle organisasjoner. Det finnes i dag en rekke omdømmerelaterte rangeringer i norsk nærings- og organisasjonsliv som bedriftene må forholde seg til.</p> <p>Boken <em>Åpen eller innadvendt</em> ble raskt et referanseverk både for studenter og organisasjoner da den kom ut i 2009. Den andre utgaven er fullstendig gjennomarbeidet og oppdatert. Også denne utgaven tar utgangspunkt i hjørnesteinene i omdømmeforskningen, men det er gjort vesentlige endringer siden første utgave:</p> <ul> <li>Oppdaterte eksempler og caser.</li> <li>Viktig nytt fagstoff om offentlig sektor, bedrifters samfunnsansvar (CSR) og sosiale mediers påvirkning.</li> <li>Et helt nytt kapittel om en ny og systemorientert måte å betrakte omdømme på.</li> <li>Spørsmålet om hvorvidt organisasjoner bør ha en omdømmeansvarlig drøftes.</li> </ul> <p>Boka egner seg godt for studenter innen kommunikasjon/PR og ledelse, og også for ledere og medarbeidere som jobber med kommunikasjon og omdømme i organisasjoner. Boka gir et solid faglig fundament for omdømmearbeidet.</p> <p><iframe src="//e.issuu.com/embed.html?d=issuu_7fc1e7da0a4004&hideIssuuLogo=true&u=gyldendalnorskforlag" style="border:none;width:100%;height:460px;"></iframe></p>
<p>Vi har med et fundamentalt didaktisk og klasseledelsesmessig begrep å gjøre, og viten om den nyere forskningen kan hjelpe oss med å presisere og integrere tilbakemelding i læreprosessene og i undervisningen. Bokens forfattere undersøker hvordan tilbakemelding kan få tilstrekkelig høy kvalitet, så den blir lærings- og utviklingsfremmende for elevene. De presenterer viten om tilbakemelding i forskjellige undervisningssituasjoner og konstellasjoner av aktører, herunder tilbakemelding fra lærer til elev, fra elev til lærer, mellom elever og elevens tilbakemelding til seg selv.</p><p><i>Denne tittelen selges kun enkeltvis.</i></p>
<p>Denne arbeidsformen er viktig i for å øke alle elevers trivsel og læring i skolen. Dette heftet presenterer forskning på området med fokus på å tydeliggjøre, hva profesjonelle læringsfelleskap er, hvorfor det er en god måte å arbeide på, og hvordan man kan gjøre det i praksis, slik at man utnytter potensialet i denne samarbeidsformen best mulig. </p> <p>Heftet er en del av <a href="https://www.gyldendal.no/faglitteratur/pedagogikk-og-laererutdanning/pedagogikk/dette-vet-vi-om-skolen-samlepakke-1/p-831400-no/" target="_self">Dette vet vi om : samlepakke 1</a></p>
<p>En relativt stor andel elever med ikke-vestlig bakgrunn opplever utfordringer i skolen når det gjelder læring, trivsel og tilhørighet. En utbredt tilnærming til denne problematikken er å peke ut individer eller grupper av elever som årsaken til disse utfordringene.</p><p>Heftet er med andre ord en invitasjon til å se på sine egne forståelser og egne former for samspill med denne gruppen barn og unge, for å se om det er noen knapper man kan skru på hos seg selv, og som man kanskje ikke en gang var klar over at man hadde, og på den måten endre på selve samspillet.</p><p><i>Denne tittelen selges kun enkeltvis.</i></p><iframe style="width:560px; height:280px;" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/64449783" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>