En gripende og ambisiøs roman om håp og fortellingenes magi. Hovedpersonene i Den beste av alle verdener prøver å finne ut av verdenen som omgir dem: Anna og Omeir på hver sin side av bymurene under beleiringen av Konstantinopel i 1453, tenåringsidealisten Seymore under et angrep på et bibliotek i dagens Idaho, og Konstance, som befinner seg på et interstellarisk skip, tiår fram i tid. De er alle drømmere og outsidere som finner styrke og håp når de står midt i det ukjente. Som en rød tråd gjennom hele fortellingen går den eldgamle teksten om Aethon, som lengter etter å bli til en fugl, slik at han kan fly til et paradis i himmelen. Denne historien gir trøst og mystikk til bokens uforglemmelige karakterer. Pulitzerpris-vinner Anthony Doerr har skapt en kaleidoskopisk fortelling som viser hvor tett knyttet vi er til hverandre, til dem som levde før oss, og til dem som vil være her etter oss. Den beste av alle verdener er en hyllest til fortellingenes magi, og er en vakker og forløsende roman om å ta vare på bøkene, jorda og menneskenes hjerte.
<p>I mer enn tjue år har den hyllede forfatteren Edward St. Aubyn skildret livet til Patrick Melrose og malt et enestående portrett av en herjet overklasseverden.<br> Dette er den første boka i denne unike romansyklusen. <br> <br> Disse romanene, som er vekselvis opprivende og hysterisk morsomme, dissekerer den engelske overklassen idet vi følger Patrick Melroses historie fra barnemishandling til heroinavhengighet til rehabilitering. <em>Glem det,</em> den første romanen, vikles ut i løpet av en dag og en kveld på familiens gods i Sør-Frankrike, der den sadistiske og skrekkinngytende David Melrose dominerer livet til sin fem år gamle sønn, Patrick, og hans rike og ulykkelige amerikanske mor, Eleanor.<br> <br> Edward St. Aubyn byr på et vindu inn til en gjennomdekadent, amoralsk, grådig, snobbete og ond verden - velkommen til det vaklende britiske aristokratiet.<br> <br> «Etter hvert som støvet legger seg etter mediekampen om oppmerksomhet, trer de siste tjue årenes litterære landskap klarere frem. Et av de engelskspråklige verkene som fremstår som stadig mer betydningsfullt er Edward St. Aubyns selvbiografiske romansyklus om den narkomane overklassegutten, advokaten og etter hvert tørrlagte familiefaren Patrick Melrose.» Aage Borchgrevink, Aftenposten</p> <p>«Edward St. Aubyns tre første bøker om Patrick Melrose (...) er blant det mest lesverdige fra 2014.» Susanne Hedemann Hiorth, Dagens Næringsliv<br> <br> «De konsise titlene skjuler for det første en utpenslet stil som drypper av kynisk humor, ond satire og selvfølgelig britisk eleganse - ikke for ingenting er St. Aubyn blitt sammenliknet med Evelyn Waugh og Oscar Wilde.» Erik Bjerck Hagen, Morgenbladet<br> <br> «Nådeløst ironisk, dypt tragisk og uhyre elegant - en selvbiografisk roman-syklus i en klasse for seg.» Anne Schäffer, Bergens Tidende<br> <br> «Som Waugh skriver St. Aubyn med utsøkt klarhet og et gnistrende komisk anslag ... Patrick fremstår ofte som en Philip Roth-helt som er forflyttet til en engelsk overklasseverden ... Patrick Melrose-bøkene utgjør et omfattende studium av ondskap: dens variasjon, motivasjon, konsekvenser, moralske implikasjoner.» Boston Globe<br> <br> «Usannsynlig gnistrende tale ... Den slående avstanden mellom på den ene siden det elegant polerte narrativet, sølvklangen fra de utsøkte setningene, den treffsikre, knappe samfunnssatiren, og på den andre siden den hylende smertefulle familievolden Patrick blir utsatt for, gjør disse bøkene bemerkelsesverdige i samtidslitteraturen ...» James Wood, The New Yorker<br> <br> «Foreldres død, heroin, barnevoldtekt, følelsesmessig avstumpethet, selvmord, alkoholisme ... ikke noe ved handlingen kan gjøre en beredt på den rikholdige, syrlige komikken i St. Aubyns verden - eller mer overraskende - dens filosofiske nerve.» Zadie Smith, Harper's Magazine</p>
<p>Tjueto år gammel drar Patrick Melrose av sted for å hente sin fars aske i New York, en reise som blir en intens utforskning av sorg, minner og selvdestruktiv adferd.<br> <br> Edward St. Aubyn byr på et vindu inn til en gjennomdekadent, amoralsk, grådig, snobbete og ond verden - velkommen til det vaklende britiske aristokratiet.</p> <p>«Etter hvert som støvet legger seg etter mediekampen om oppmerksomhet, trer de siste tjue årenes litterære landskap klarere frem. Et av de engelskspråklige verkene som fremstår som stadig mer betydningsfullt er Edward St. Aubyns selvbiografiske romansyklus om den narkomane overklassegutten, advokaten og etter hvert tørrlagte familiefaren Patrick Melrose.» Aage Borchgrevink, Aftenposten<br> <br> «Edward St. Aubyns tre første bøker om Patrick Melrose (...) er blant det mest lesverdige fra 2014.» Susanne Hedemann Hiorth, Dagens Næringsliv<br> <br> «De konsise titlene skjuler for det første en utpenslet stil som drypper av kynisk humor, ond satire og selvfølgelig britisk eleganse - ikke for ingenting er St. Aubyn blitt sammenliknet med Evelyn Waugh og Oscar Wilde.» Erik Bjerck Hagen, Morgenbladet<br> <br> «Nådeløst ironisk, dypt tragisk og uhyre elegant - en selvbiografisk roman-syklus i en klasse for seg.» Anne Schäffer, Bergens Tidende</p>
<p>I <em>Litt håp </em>er vi tilbake i England, hvor vi møter en nykter og rusfri Patrick Melrose med mulighet for å komme på fote. <br> <br> Edward St. Aubyn byr på et vindu inn til en gjennomdekadent, amoralsk, grådig, snobbete og ond verden - velkommen til det vaklende britiske aristokratiet.<br> <br> «Etter hvert som støvet legger seg etter mediekampen om oppmerksomhet, trer de siste tjue årenes litterære landskap klarere frem. Et av de engelskspråklige verkene som fremstår som stadig mer betydningsfullt er Edward St. Aubyns selvbiografiske romansyklus om den narkomane overklassegutten, advokaten og etter hvert tørrlagte familiefaren Patrick Melrose.» Aage Borchgrevink, Aftenposten<br> <br> «Edward St. Aubyns tre første bøker om Patrick Melrose (...) er blant det mest lesverdige fra 2014.» Susanne Hedemann Hiorth, Dagens Næringsliv<br> <br> «De konsise titlene skjuler for det første en utpenslet stil som drypper av kynisk humor, ond satire og selvfølgelig britisk eleganse - ikke for ingenting er St. Aubyn blitt sammenliknet med Evelyn Waugh og Oscar Wilde.» Erik Bjerck Hagen, Morgenbladet<br> <br> «Nådeløst ironisk, dypt tragisk og uhyre elegant - en selvbiografisk roman-syklus i en klasse for seg.» Anne Schäffer, Bergens Tidende<br> <br> «Som Waugh skriver St. Aubyn med utsøkt klarhet og et gnistrende komisk anslag ... Patrick fremstår ofte som en Philip Roth-helt som er forflyttet til en engelsk overklasseverden ... Patrick Melrose-bøkene utgjør et omfattende studium av ondskap: dens variasjon, motivasjon, konsekvenser, moralske implikasjoner.» Boston Globe<br> <br> «Usannsynlig gnistrende tale ... Den slående avstanden mellom på den ene siden det elegant polerte narrativet, sølvklangen fra de utsøkte setningene, den treffsikre, knappe samfunnssatiren, og på den andre siden den hylende smertefulle familievolden Patrick blir utsatt for, gjør disse bøkene bemerkelsesverdige i samtidslitteraturen ...» James Wood, The New Yorker</p>