<p>I denne boken møter du Nora og Andreas. De er begge litt sjenerte og tilbakeholdne, og de er redde for å gjøre feil. De liker heller ikke å prøve nye ting.</p> <p>Historiene i boken handler om hva som er vanskelig for Nora og Andreas. De opplever ofte at situasjoner blir utfordrende og at de blir lei seg. Men de øver seg også på å gjøre nye ting og tørre å gjøre feil. Da opplever de at det blir litt lettere.</p> <p>Til hver historie er det spørsmål som kan brukes som inngang til samtaler om selvkritikk og perfeksjonisme. Bokens etterord er skrevet til den voksne som vil prøve å forstå og hjelpe barn som holder seg tilbake, og hvordan de kan øve seg på å møte utfordringer og ukjente situasjoner.</p>
<p>Det kan faktisk være ganske vanskelig, alt det med venner. Det er ikke lett å finne ut hvordan man skal gjøre. Eller å finne på hva man kan si hvis det er en man gjerne vil leke med. Det har du kanskje opplevd selv? Kanskje har du opplevd at leken blir ødelagt? Eller at de andre hele tiden vil bestemme?</p><p>I denne boken er det åtte historier om <b>SARA </b>og <b>RUNE</b>. Når du leser historiene, kan det hende du får noen gode ideer til hvordan du kan bli en god venn.</p><p>I bokens siste del er det et kapittel til de voksne som gjerne vil hjelpe barn som har vanskelig for å få venner. Dette gjelder både barnets nære voksne og alle som arbeider med barn og inkludering.</p>
<p>EVA og CARL er veldig forskjellige, men de har én ting til felles: De har tvangstanker og tvangshandlinger.</p><p>En tvangstanke kan få et barn til å tenke konstant på at for eksempel maten er giftig, eller at tallet syv er farlig. En tvangshandling kan bestemme at man hele tiden skal vaske hendene eller telle ulike objekter, som biler.</p><p>For barn er det faktisk veldig anstrengende å ha det slik, og det hjelper ikke at problemene som regel møtes med liten forståelse hos foreldre og venner. Hvis du selv opplever tvangstanker og tvangshandlinger, eller om du kjenner noen som har dem, så er dette riktig bok for deg.</p><p>Boken er i to deler, der første del består av korte illustrerende historier om Evas og Carls utfordringer i hverdagen. Historiene bør leses med en voksen. Underveis finnes forslag til samtaletema. I bokens siste del finnes et kapittel til de voksne som ønsker å forstå og hjelpe barn med tvangsproblematikk. Jeg SKAL gjøre det er beregnet på barn i alderen 4–8 år.</p>
<p>Mathilde og Oliver er veldig forskjellige, men de har en ting til felles: De veier for mye. Eller, de overvektige, hvis du heller vil bruke det ordet. Det er vanskelig for barna å ha de ekstra kiloene. De vil helst bare være som alle andre.</p><p>Hvis du selv veier for mye, vet du sikkert hvordan de har det. Eller kanskje du har venner som er lei av å være for tunge. I begge tilfeller kan du sikkert komme med forslag til hvordan de kan mestre vanskelige situasjoner.</p><p>I bokens siste del er det et eget kapittel til de voksne, som gjerne vil forstå og hjelpe barn som veier for mye.</p>
<p>PETER og SOFIE er veldig forskjellige, men de har én ting til felles: De er hissige og sinte. De blir fort sinte over små ting.Andre barn i barnehagen eller på skolen blir redde for dem. Det er vanskelig for både Peter og Sofie å få venner. Hjemme blir de også ofte uvenner med foreldrene.I denne boken finner du mange historier om Peter og Sofie, og om hvordan de kommer galt av sted med alt sitt sinne. Noen ganger går det ekstra galt. Faktisk prøver de begge å styre sinnet sitt, men det er vanskelig å få til.Boken er i to deler, der første del består av korte, illustrerende historier om Peters og Sofies utfordringer i hverdagen. Historiene bør leses sammen med en voksen. Underveis finnes forslag til samtaletema. I bokens siste del finnes et kapittel til de voksne som ønsker å forstå og hjelpe barn med sinneproblem. Sint på alt og alle er beregnet på barn i alderen 4–8 år.</p>
<p>STINE og MADS er veldig forskjellige, men de har én ting til felles: De er hissige og sinte. De blir fort sinte over små ting.De andre barna på skolen blir redde for dem. Det er vanskelig for både Peter og Sofie å få venner. Hjemme blir de også ofte uvenner med foreldrene.I denne boken finner du mange historier om Stine og Mads, og om hvordan de kommer galt av sted med alt sitt sinne. Noen ganger går det ekstra galt. Faktisk prøver de begge å styre sinnet sitt, men det er vanskelig å få til.Boken er i to deler, der første del består av korte, illustrerende historier om Stines og Mads' utfordringer i hverdagen. Historiene kan gjerne leses sammen med en voksen. I bokens siste del finnes et kapittel til de voksne som ønsker å forstå og hjelpe barn med sinneproblem.Vinn over sinneter beregnet på barn i alderen 9–13 år.</p>
<p>Den er også skrevet for barnas venner som vil vite hvordan det er å leve med vold. Familievold er når de voksne slår hverandre, og når de slår barna. Men også når de voksne tillater at sterke barn slår svakere søsken. Volden kan være ørefiker, slag mot kroppen og hardhendt dytting, risting og sparking. Historiene i boken gir et bilde av hvordan barna opplever vold, hva de tenker, og hva de føler. Boken gir også forslag til hva barna kan gjøre for å få hjelp, og hva de voksne kan gjøre for å hjelpe dem.</p>
null
<p>I denne boken møter du Klara og Oskar som sørger. Du hører om hvordan de har det. Og du kan få lese om hva som kan hjelpe dem.Nesten alle barn opplever sorg en eller annen gang. Sorg er den følelsen som kommer etter et tap. Tapet betyr at man har mistet noe man er glad i. Hunden kan ha blitt påkjørt. Mormor kan dø. Eller mamma og pappa skal skilles, slik at man ikke lenger har dem begge to hver dag.</p>
<p>I denne boken møter du William og Anna som sørger. Du hører om hvordan de har det. Og du kan få lese om hva som kan hjelpe dem. I bokens siste del er det et eget kapittel til de voksne, som gjerne vil forstå og hjelpe barn som opplever sorg.</p><p><br></p><p><br></p><p><br></p><p><br></p>