<p>I sosialt arbeid møter du mennesker i vanskelige livssituasjoner. Verdispørsmål blir sentrale i møte med klienter og når du skal avgjøre hva som er riktig handling. Etisk refleksjon er derfor et viktig grunnlag i alt sosialt arbeid. Denne boka presenterer grunnleggende etiske teorier og analyser av de moralske og verdimessige rammene det sosiale arbeidet fungerer innenfor, og utfordringer sosialarbeidere står overfor i sin yrkesutøvelse.</p> <p>• Hva innebærer det å være en god person og en god sosialarbeider?</p> <p>• Hva skal vi legge til grunn når vi vurderer våre handlinger?</p> <p>• Hvilke verdier skal vi bygge på og hva kan profesjonsetikken bidra med?</p> <p>Svarene på slike spørsmål er ikke entydige, og hensikten er derfor å gi et bidrag til innsikt og refleksjon.</p> <p>Hvert kapittel har refleksjonsoppgaver og eksempler hentet fra arbeidsfeltene til barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere, og er spesielt rettet mot disse utdanningene og deres praksisfelt. I denne fjerde utgaven er alle temaene oppdatert i tråd med endringer i de sosialpolitiske forutsetningene for sosialt arbeid og inneholder i tillegg et nytt kapittel om etisk refleksjon.</p> <p><iframe src="//e.issuu.com/embed.html?d=issuu_b60a1c82536480&hideIssuuLogo=true&u=gyldendalnorskforlag" style="border:none;width:100%;height:460px;"></iframe></p>
<p>Veilederen skal være en støttespiller og en veiviser, og er samtidig en person som er annerledes, tenker annerledes og har andre livsperspektiver enn den som veiledes. En veileder kan inspirere til utvikling, men kan også med sin væremåte og sin tilnærming stå i veien for en vekstprosess. I dette samspillet ligger det derfor en grunnleggende etisk utfordring.</p> <p><em>Til den andres beste</em> handler om veiledningsetikk og tar utgangspunkt i at veiledning i seg selv er et etisk prosjekt, der veilederens oppgave er å gjøre det gode og det rette for den andres skyld. </p> <p>Denne 2.-utgaven er supplert med to nye kapitler om henholdsvis eksistensiell skjørhet i et veiledningsperspektiv og samrefleksjon som metode i veiledning.</p> <p><iframe src="//e.issuu.com/embed.html?d=issuu_38a0beb3e39a2e&u=gyldendalnorskforlag" style="border:none;width:100%;height:500px;"></iframe></p>
<p>I denne boka drøftes en rekke begreper som er sentrale i barnevernet. Noen av begrepene er velkjente og har fulgt barnevernet så å si gjennom hele barnevernets historie som samfunns- og velferdsinstitusjon. Andre begreper er av nyere dato og gir mer eksplisitt signaler om endringer i forventninger til og utfordringer for barnevernets aktører. Hvordan begrepene brukes og innholdsbestemmes, eksempelvis i offentlige dokumenter og faglitteratur, kan uansett ikke tas for gitt, det må undersøkes. Forståelser av begrepene utfordres og preges blant annet av ny kunnskap, politiske og sosiale føringer, og det handler om definisjonsmakt. Vi setter søkelyset på slike forhold gjennom bidragene i denne boka.</p> <p><iframe frameborder="0" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/60259900" style="width:560px; height:407px;"></iframe></p>
null
<p><b>Leveringstid 2-3 uker (Print-on-Demand).</b></p><p>Hva kjennetegner et godt samarbeid? Hvordan kan de som deltar i et samarbeidsprosjekt, vite at de har en felles forståelse av det som samarbeidet skal handle om? Hva skjer når partene oppfatter målene for samarbeidet ulikt og samarbeidet skranter?</p><p><b><i>Samarbeidets filosofi</i></b> utforsker slike spørsmål. Forfatterne kombinerer egne refleksjoner med tolkninger av filosofiske tekster av blant andre Hans Skjervheim, Alain Badiou, Emmanuel Levinas, Martin Buber<i>, </i>Aaron Antonovsky og Hannah Arendt. På hver sin måte har disse filosofene utforsket kompleksiteten i relasjonen mellom mennesker, og sammenhengen i deres tenkning er et godt utgangspunkt for refleksjon over hva som skjer når mennesker skal samarbeide.</p><p>Les anmeldelse av Samarbeidets filosofi i <a href="http://tidsskriftet.no/article/3319253/" target="_blank">Tidsskrift for Den norske legeforening</a>.</p><span><iframe width="560" height="384" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/13205942" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe></span>
null
Veiledning er et samspill mellom to personer, der den som veiledes skal bevege seg inn i et landskap der veilederen allerede er kjent. I dette samspillet ligger det en grunnleggende etisk utfordring.Til den andres beste tar utgangspunkt i at veiledning i seg selv er et etisk prosjekt der veilederens oppgave er å gjøre det gode og det rette for den andres skyld. Med utgangspunkt i etikkfilosofen Emmanuel Levinas? beskrivelse av Den andres ansikt som etikkens begynnelse, drøftes temaer som den gode veiledning, veiledningssamtalens særpreg, menneskearbeid og ekspertarbeid, lytting, identitet og følelser, identitet og frihet.